Budowanie marki osobistej – notatki z kursu

Czas przymusowego siedzenia w domu to dla wielu osób okazja do odpoczynku lub ponudzenia się. Z drugiej strony jest także duża grupa osób, które wykorzystują kwarantannę w celach rozwojowych. Jak przedstawiciel tych drugich dzisiaj we wpisie dzielę się swoimi notatkami z kursu, który niedawno ukończyłem.

Po początkowych zachwytach na możliwością siedzenia w domu dostrzegłem następujący fakt. Mimo że mam więcej czasu, to jednak umyka on gdzieś na nie do końca produktywnych i efektywnych działaniach. Jako osoba lubiąca robić dużo rzeczy i przyzwyczajona raczej do trybu “ciśnięcia” niż lenistwa, postanowiłem więc wykorzystać czas spędzony w domu również na inwestycję w siebie. Dostrzegam dwie główne korzyści takich działań. Pierwsza oczywista – zdobycie nowych umiejętności, które mam nadzieję wykorzystać w przyszłości. Po drugie mam poczucie że nie marnotrawię czasu spędzonego w domu i rzeczywiście godziny zyskane na braku dojazdów do pracy wykorzystuję efektywnie.

Każdy pracownik mBanku jako jeden z można powiedzieć benefitów ma możliwość darmowego skorzystania z bogatej oferty platformy Linkedin Learning. Jeśli chodzi o samą stronę to może nie jest ona tak duża jak chociażby Udemy czy Coursera, ale oferuje całkiem niezłe biznesowe kursy. Oczywiście ukończenie każdego z nich daje możliwość umieszczenia w swoim bio takiej informacji. Kursem, który wybrałem na pierwszy rzut był Learning Personal Branding autorstwa Chelsea Krost. Tłumacząc na polski – postanowiłem dowiedzieć się więcej o budowaniu silnej marki własnej w internecie.

Poświadczenie ukończenia kursu na LinkedIn

Skąd taki wybór? Jako osoba tworząca bloga chciałbym osiągać dzięki niemu dobre rezultaty i uzyskiwać coraz lepszą rozpoznawalność w branży. Kurs idealnie wpasowywał się w moje założenia.

Ucząc się nowych rzeczy zawsze robię dość szczegółowe notatki. Tym razem postanowiłem podzielić się nimi z Wami w formie off-topicowego wpisu.

Artykuł rozpoczyna nową kategorię wpisów nazywaną Nauka. Znajdziesz ją u góry strony. W ramach tej kategorii będę dzielił się swoimi notatkami z przyszłych kursów, w których mam zamiar uczestniczyć.

Ok nie przedłużajmy – więc oto i one – notatki poniżej.


Kurs: Learning Personal Branding

Prowadząca: Chelsea Krost

Notatki:

1.PERSONAL BRAND BASICS

  • Influencerzy to osoby, które zbudowały mocną markę osobistą i grupę wiernych fanów;
  • Silna marka osobista opiera się w dzisiejszych czasach na inwestycji w obecność online w mediach społecznościowych;
  • Silna marka osobista pracowników to korzyści dla pracodawców – informacje dotyczące marki pracodawcy umieszczane przez pracowników są kilkanaście razy częściej odczytywane niż te umieszczane przez firmy.
  • Budowanie marki osobistej wymaga czasu – nie ma drogi na skróty. To ciężka praca wymagająca cierpliwości i uporu.
  • Twoja marka osobista musi być autentyczna – musi być rozszerzeniem tego co robisz i jaki jesteś, stąd jest niepowtarzalna i unikatowa. Tak jak nie ma dwóch takich samych osób, tak nie można zbudować dokładniej kopii czyjejś marki osobistej.
  • Fundamentem potrzebnym do budowania silnej marki osobistej jest odpowiedź na poniższe cztery pytania:
    • Co mnie naprawdę interesuje? (What am I passionate about?)
      • Twoja marka powinna mieć “myśl przewodnią”;
      • Ważne aby pomyśleć zarówno o zainteresowaniach osobistych, jak i zawodowych.
    • W czym jestem dobry? (What am I good at?)
      • Używaj swoich mocnych stron i zalet;
      • Autentyczność jest kluczowa w budowie marki osobistej, wszelkie przekłamania i nieścisłości zostaną szybko zauważone.
    • Co sprawia, że jestem wiarygodny? (What makes me credible?)
      • Z jednej strony wszelkiego rodzaju dyplomy, certyfikaty, poświadczenia.
      • Z drugiej aktywność w dyskusjach, konferencjach i spotkaniach dotyczących dziedziny, w której jesteś mocny – zyskujesz miano „autorytetu”.
      • Prawdziwa wiarygodność buduje zaufanie, rozpoznawalność, dobrą opinię i większą liczbę płacących klientów.
    • Jakie są moje cele w budowaniu marki osobistej? (What are my personal brand goals?)
      • Najpopularniejsze cele to:
        • Zwiększenie świadomości marki biznesowej
        • Generowanie leadów (osób potencjalnie zainteresowanych kupnem)
        • Poszerzanie swojej sieci kontaktów
        • Zwiększanie liczby wspólnych projektów z nowymi partnerami
        • Monetyzacja swojej obecności w mediach cyfrowych
        • Szukanie okazji do zaproszeń do wystąpień publicznych itp.
  • Nasz mózg jest stworzony w taki sposób, że lepiej pamięta historie niż dane. Stąd poprzez storytelling możemy lepiej dotrzeć do naszych odbiorców i zbudować swoją wiarygodność.
  • Po przeczytaniu dobrego story, Twój potencjalny klient powinien wiedzieć:
    • Kim jesteś?
    • W jaki sposób umiesz radzić sobie z problemami?
    • Jaka jest Twoja misja?
    • Co daje Ci wiarygodność?
  •  Co powinno mieć dobre story?
    • Character (Postać – czyli Ty – kim jesteś, jakie jest tło historii);
    • Conflict (Konflikt – coś co buduje napięcie, coś osobistego, dzielisz się trudnym doświadczeniem, momentem przełomowym, doświadczenie powinno być czymś z czym Twoja grupa docelowa może się z łatwością utożsamiać, coś czego sami doświadczają);
    • Conclusion (Konkluzja, Rozwiązanie – najlepsze zakończenie to pokazanie jak moment przełomowy wpłynął na Twoją bieżącą misję, czego nauczyłeś się z tych trudności, jak teraz czerpiąc ze swoich doświadczeń możesz pomóc innym ludziom w odniesieniu sukcesów – ważne, żeby nie promować się zbytnio na tym etapie – teraz budujesz relacje i zaufanie) .
  • Szukając swojej idealnej grupy docelowej musisz zastanowić się nad tym kto najbardziej skorzysta z Twojej wiedzy. Im dokładniej i bardziej szczegółowo zdefiniujesz idealnego klienta, tym szybciej powiększysz swoją sieć.
  • Cztery sposoby na zdefiniowane idealnego klienta:
    • Jeśli masz już klientów, którym sprzedajesz to są oni idealną bazą na początek – zastanów się dlaczego kupują od Ciebie (jakie są ich cechy wspólne, jakie wspólne mają problemy);
    • Poznaj dobrze swój produkt – jakie są jego mocne i słabe strony, kto może skorzystać z tych mocnych stron, co można dodać do produktu lub poprawić. Zadaj sobie pytania:
      • w jaki sposób mogę opakować swoją wiedzę ekspercką w produkt (coaching, zajęcia grupowe, webinar, kurs, ebook);
      • jaki problem rozwiązuje moja wiedza ekspercka i kto może mieć taki problem;
      • jakie wątpliwości mogą mieć potencjalni klienci;
      • czy klientów będzie stać na mój produkt;
      • kto jest Twoją konkurencją i jak wygląda ich społeczność.
    • Określ swojego modelowego klienta:
      • Wiek
      • Miejsce zamieszkania
      • Płeć – czy ma znaczenie?
      • Dochód i miejsce zamieszkania
      • Poziom wykształcenia
      • Status rodzinny
      • Typ osobowości
      • Wyznawane wartości
      • Zainteresowania
    • Gdzie znajdziesz swojego idealnego klienta? Jeśli wiesz na jakich mediach społecznościowych bywa, to publikuj tam i bądź aktywny.

2.PERSONAL BRAND CONTENT MARKETING

  • Content marketing skupia się na tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych treści stworzonych dla idealnego klienta.
  • Pięć kroków do budowania struktury dla Twojego content marketingu:
    • Zdefiniuj swój cel – po co jest tworzony ten konkretny materiał (promocja nowej oferty, zwiększenie sprzedaży, pobrań, obejrzeń wideo, zwiększeniu listy mailowej itp.)
    • Skup się na swojej publiczności – jakie są zainteresowania, potrzeby i bolączki Twojego idealnego klienta;
    • Zbuduj historię wokół swojej marki – dobre story wyróżnia Cię spośród Twoich konkurentów i ma dużą moc komunikacyjną z klientem;
    • Rozpisz proces, który będzie tworzył Twój content – kto będzie pisać teksty, jaką część prac można zlecić, przeznacz jeden dzień w miesiącu na planowanie strategii;
    • Mierz swoje osiągnięcia – znajdź narzędzie, które pozwoli na określenie, które spośród Twoich materiałów są najczęściej czytane przez publikę.
  • Rozpisana zgodnie z powyższymi zasadami struktura wymaga kilku miesięcy, aby zacząć wyciągać z niej wnioski – zwykle 3 do 6 miesięcy. To okres sprawdzania, co działa, a co można zmienić. Ważne, aby nie poddawać, się bo content marketing to maraton, a nie sprint.
  • Ważne aby mieć kalendarz publikacji i aktywności związanej z budowaniem swojej marki osobistej. Chociaż publikacje w social mediach sprawiają wrażenie spontanicznych, wrzucanych w locie, to większość z nich została zaplanowana za pomocą kalendarza publikacji. Zaplanowanie i przygotowanie materiałów z wyprzedzeniem pozwala na podejmowanie bieżących działań bez konieczności martwienia się o produkcję contentu.
  • Dobrze jest mieć zaplanowany materiał z 30-dniowym wyprzedzeniem.
  • Plan powinien uwzględniać materiały przygotowywane na wystąpienia, konferencje, a także cykliczne publikacje wraz z określeniem jakiego formatu jest to materiał. Dobrze skrojona strategia publikacja powinna zawierać różne formaty i typy materiałów.
  • Następnie należy zaplanować publikacje specyficzne dla poszczególnych platform – dobrze wykorzystać materiał i „osadzić” go w różnych realiach np. Instagrama, Facebooka, Linkedin
  • Gdzie klient styka się z naszymi materiałami sprzedażowymi: strony sprzedażowe, strony FAQ, recenzje klientów, formularze kontaktowe
  • Dobrze jest myśleć o swoim profilu na social mediach jako o landing page dla swojej marki osobistej.
  • Aby dobrze przygotowywać treści na social mediach trzeba zastanowić się nad poniższymi pytaniami:
    • Czy dana platforma dobrze pasuje do moich treści i do mojej osoby? – Istotne, żeby nazwy użytkownika na każdej z platform były możliwie jednakowe.
    • Czy opis, logo, wizerunek, link do strony internetowej są jednakowe na każdej platformie? – Dbać o to, żeby mieć spójny obraz marki.
    • Czy publikujesz regularnie? – Ważne, żeby nie dopuszczać do długich przerw w publikacji
    • Czy masz narzędzie analityczne do mierzenia zaangażowania swojej społeczności?
    • Czy używasz zasady Pareto? – Zasada 80/20 w odniesieniu do materiału edukacyjnego (publikacja, rozmowy, komentarze) vs reklamowego (promocja) na social media.
  • Tworzenie materiałów wideo jest bardzo ważne dla marki osobistej. Aby stworzyć dobre wideo nie potrzeba wiele: smartfon, dobre światło i statyw;
  • Świetnie sprawdzają się materiały „zza kulis” – ludzie kochają oglądać jak funkcjonuje biznes, jak wygląda codzienna praca. Ważna jest autentyczność i możliwość wprowadzenia odbiorcy w Twój świat;
  • Wideo może również być zapowiedzią nowego projektu mającą wzbudzić ciekawość publiki;
  • Jeśli prowadzisz wideo na żywo – 1) zadawaj pytania swoim słuchaczom – pozwoli to na ich większe zaangażowanie, poczucie przynależności do projektu; 2) łatwiej wprowadzić call-to-action w postaci zapisu na newsletter, wejścia na lead magnet itp.
  • Dobrze poprowadzone wideo z dużą porcją darmowej wiedzy sprawia, że klienci chcą więcej niż próbka i są w stanie zapłacić za więcej;

3.MONETIZE YOUR PERSONAL BRAND

  • Monetyzacja swojej marki osobistej wymaga sporo czasu – pieniądze mogą się pojawić nawet po 3-4 latach;
  • W jaki sposób zarabiać na swojej marce osobistej?
  • Posiadasz wiedzę ekspercką i wiarygodność – bądź jednak szczery, bo jeżeli na jaw wyjdzie brak wiedzy, to mocno zaszkodzi Twojej marce;
  • Posiadasz platformę, na której dzielisz się wartościową wiedzą za darmo (blog, ebook, webinar) – buduje to świadomość marki;
  • Zbuduj społeczność on-line – udostępniaj dobre materiały, buduj relacje z osobami, które tak jak Ty budują swoją markę;
  • Masz swoją wyjątkową ofertę, której nie ma nikt inny – wyróżnij się czymś;
  • Dziel się pozytywnymi opiniami klientów – nic tak nie wpływa na zakup jak polecenie innych osób.
  • Własna strona internetowa pozwala na to, żeby mieć pod kontrolą obraz własnej marki osobistej;
  • Co powinna zawierać dobra strona pod kątem budowania marki osobistej?:
    • Dobrze oznakowaną stronę główną – odpowiada na pytania kim jesteś, co robisz i gdzie przejść dalej;
    • Próbki najlepszych spośród twoich prac – pomyśl o swojej stronie jako o swoim CV;
    • Odnośniki do wszystkich swoich kanałów społecznościowych;
    • Artykuły w formie bloga;
    • Opinie Twoich zadowolonych klientów lub poświadczenia Twojej ekspertyzy (szczególnie na stronach sprzedażowych);
    • Formularz kontaktowy na stronie – na przykład dodający kontakty do listy mailowej.
  • Signature Traffic Builder – działanie, które pozwala na tworzenie spójnego obrazu Twojej marki osobistej, budowania świadomości klientów – może być to blog, seria live’ów na Facebooku, webinary, czy mailing. Wybierz jedną rzecz i skup się na niej. Zbyt wiele strumieni, które starasz się utrzymywać może powodować, że przestajesz być spójny w tym co robisz.

4.PRESS AND SPEAKING ENGAGEMENTS

  • Jeśli nie przeszkadzają Ci wystąpienia publiczne to warto spróbować. Mówcy są bardzo dobrze wynagradzani – aby zacząć musisz ustanowić swoją pozycję i zostać zauważony.
  • Mówcy oferujący wykłady na „gorące” tematy są bardziej rozchwytywani. Dobrze jest angażować się w dyskusje w takich tematach, pisać artykuły.
  • Co zrobić, aby zdobyć pierwsze zlecenia:
    • Znajdź wydarzenia, które są zbieżne z Twoimi zainteresowaniami, umiejętnościami lub, które skupiają Twoich idealnych klientów;
    • Sprawdź kto występował na poprzednich konferencjach i zapoznaj się z profilami tych osób i ich tematami wystąpień;
    • Przejrzyj stronę/media wydarzenia w poszukiwaniu tematów na wystąpienia;
    • Zdobądź kontakt do odpowiednich osób z konferencji.
  • Najłatwiej trafić na konferencję z polecenia innych osób.
  • Dobrze jest dać się zauważyć dając darmowe wystąpienia, dodatkowo budujesz swoją bazę wystąpień, autorytet i reputację.
  • Marka osobista na Linkedin:
    • Dobrze uzupełniony profil – zdjęcie, bio, kariera zawodowa, rekomendacje;
    • Dziel się swoimi opiniami o tym co dzieje się w Twojej branży za pomocą artykułów;
    • Używaj wideo do dzielenia się swoją historią;
    • Dbaj o wartościowe kontakty, prowadź konwersacje, reaguj na ich posty;
    • Daj odrobinę siebie w swoich profilu na Linkedin.

Zakończenie

Kurs nie był zbyt długi, ale posiadał mocno skondensowaną wiedzę. Zero lania wody, samo “mięso” i konkret. Jeśli interesujesz się tematyką budowania silnej marki własnej lub chcesz po prostu pokazać się z dobrej strony w internecie to polecam sprawdzenie kursu, o którym dzisiaj pisałem.

Jeśli chcesz wersję Word notatek wraz z materiałami dodatkowymi, to pisz bezpośrednio do mnie na krzysiek@prostamatematyka.pl

Zachęcam oczywiście do zapisania się na moję listę mailową:

Na koniec zamieszczam screen nagrody, która czeka na końcu kursu.

Certyfikat ukończenia kursu Learning Personal Branding
Polub nas na:
error

3 komentarze

  1. Hej,

    Fajnie że zrobiłeś ten kurs. Myślę że budowanie marki osobistej jest dość fajnym i rozwojowym zajęciem. Tak samo jak pisanie na swoim blogu.

    Robert Kyiosaki pisał w swojej książce (nie pamiętam już jakiej) że każdego człowieka powinno się traktować jak jednoosobową firmę. Zgadzam się z tym, jednak staram się nie podchodzić do życia zbyt ambitnie i zachłannie. To mi pomaga.

    Fajnie się czytało ten artykuł. Dowiedziałem się kto to jest influencer, między innymi.

    Pozdrawiam :-).

    1. Author

      Hej Mateusz,
      Staram się wykorzystywać dodatkowe chwile w domu na coś rozwojowego. Tak jak pisałem w notatkach do kursu – silna marka własna to oczywiście forma promocji osoby, ale także coś co działa na plus pracodawcy. Dobrze więc jest budować własną rozpoznawalność – zarówno na teraz jak i na “czarną godzinę”. Jak widać nigdy nie wiadomo co może się dziać – warto mieć już coś w zanadrzu.
      Pozdrawiam

  2. Bardzo ciekawie opisana zawartość kursu o budowaniu marki osobistej. Moją szczególną uwagę zwróciły wstawki o prowadzeniu bloga i pisaniu artykułów, ze względu na zainteresowania zawodowe. Te dwie rzeczy nieodzownie łączą się z SEO i tym, że warto zadbać też o swoją widoczność w wyszukiwarkach. Mam tu na myśli nie tylko swoje imię i nazwisko czy pseudnonim, ale same artykuły odpowiadające na pytania z naszej branży / niszy, które interesują szarego kowalskiego. Oprócz samego dobrania tematów trzeba też zadbać o to by treść była czytelna nie tylko dla ludzi, ale także dla robotów Google. Tak czy siak wspomnianym kursem muszę się zainteresować. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *